null

Most pieszo-rowerowy na Pragę

Drukuj otwiera się w nowej karcie
plac budowy mostu pieszo-rowerowego na Pragę
Autor: ZDM

Most pieszo-rowerowy połączy Śródmieście z Pragą Północ. Stanowić będzie ważny etap programu Nowe Centrum Warszawy, który ma podnieść jakość przestrzeni miejskich po obu strony Wisły. Nowa przeprawa, największa tego typu w Polsce, bo aż 452-metrowa, będzie dłuższa o 127 m od londyńskiego Millennium Bridge. Inwestycję realizuje firma Budimex. Zapewne jeszcze przed końcem 2024 roku mieszkanki i mieszkańcy Warszawy będą już mogli korzystać z pierwszego mostu tego typu w Warszawie.

Śródmiejskie Bulwary Wiślane to jedno z najbardziej popularnych miejsc do wypoczynku w mieście. Mieszkańcy Pragi muszą nadkładać drogi, aby dostać się do lewobrzeżnego salonu miasta. Trudno dostępny dla pieszych jest też most Śląsko-Dąbrowski. W drugą stronę wcale nie jest łatwiej, choć spacerowiczów, rowerzystów i plażowiczów kusi zielony, praski brzeg. Naturalna bariera w  postaci rzeki stanowiła jeden z powodów, dla którego praska strona Warszawy nie miała szans na odpowiedni rozwój i nie była równie atrakcyjna dla przedsiębiorców i inwestorów. Miasto na prawym brzegu Wisły ma olbrzymi potencjał. Wyróżnia je wyjątkowy klimat i charakter zabudowy, przepiękne tereny zieleni wzdłuż Wisły. Nowych mieszkańców i firmy przyciąga wielofunkcyjne Centrum Koneser przy ulicy Ząbkowskiej. Rejon portu Praskiego dynamicznie się zabudowuje. Dlatego lepsze powiązanie miasta na dwóch brzegów rzeki jest tak istotne.

plac budowy mostu pieszo-rowerowego na Pragę

 

 

Nowa przeprawa połączy bulwary nad Wisłą na wysokości ulic Karowej z Pragą Północ w rejonie ulicy Okrzei. W zaledwie sześć minut pieszo, lub w dwie minuty na rowerze, przemieścimy się na drugi brzeg Wisły. Odkryjemy, jak blisko ze Starej Pragi jest na Krakowskie Przedmieścia.

Most pieszo-rowerowy ułatwi rozwój Warszawy w kierunku wschodnim. Centrum biznesowe miasta przesuwa się coraz bardziej na zachód, w kierunku Woli, dlatego władze miasta chcą zrównoważyć tę tendencję. Nowa przeprawa stanie się brakującym fragmentem osi, która od Starego Miasta, przez okolice kampusu uniwersyteckiego i Biblioteki Uniwersyteckiej, poprowadzi w sam środek gęstej i zabytkowej zabudowy Pragi. Most wymusi dalsze zmiany na prawym brzegu Wisły, które zapoczątkowała budowa kolejnych stacji metra i remont Wybrzeża Szczecińskiego i Helskiego.

plac budowy mostu pieszo-rowerowego na Pragę

 

 

Projekt nowej przeprawy został ukończony na początku 2021 r. Przygotowała go pracownia Schuessler-Plan Inżynierzy. Wyłoniliśmy ją w międzynarodowym konkursie architektonicznym. Forma mostu będzie atrakcyjna i odporna na działanie sił przyrody. Jednopoziomowy most ma się wspierać na siedmiu podporach z żelbetu. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa będzie się rozszerzać. Rozdzieli na dwie rampy, które zostaną przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Pomiędzy rampami zaplanowano schody dwubiegowe ze spocznikiem. Będą wbudowane w taras bulwaru. Most zostanie wykonany ze stali pokrytej farbą, która imituje kolor kortenu. Taki materiał i powłoka są bardziej odpowiednie ze względu na dużą wilgotność nad rzeką. Budowa jest prowadzona w stopniu jak najmniej inwazyjnym dla przyrody. W bliskim sąsiedztwie przeprawy zostanie posadzona zieleń i drzewa na powierzchni 5,3 tys. m2.          

     

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej i śledzić na bieżąco budowę mostu pieszo-rowerowego, wejdź na stronę mostnaprage.waw.pl