null

Most pieszo-rowerowy na Pragę

Drukuj otwiera się w nowej karcie
widok na praską stronę Wisły, most oraz stojący na nim ludzie w odblaskowych kamizelkach

Zakończył się montaż ostatniego elementu konstrukcji mostu pieszo-rowerowego przez Wisłę. Zaawansowanie prac wynosi już ok. 80 proc. Teraz wykonawca skupi się na pracach wykończeniowych m.in. na montażu barier, oświetlenia czy ławek oraz układaniu nawierzchni. Wiosną przyszłego roku, jeden z najdłuższych tego typu mostów na świecie, zostanie udostępniony pieszym i rowerzystom.

Most pieszo-rowerowy połączy Śródmieście z Pragą Północ. Stanowić będzie ważny etap programu Nowe Centrum Warszawy, który ma podnieść jakość przestrzeni miejskich po obu strony Wisły. Nowa przeprawa, największa tego typu w Polsce, bo aż 452-metrowa, będzie dłuższa o 127 m od londyńskiego Millennium Bridge. Inwestycję realizuje firma Budimex.

Śródmiejskie Bulwary Wiślane to jedno z najbardziej popularnych miejsc do wypoczynku w mieście. Mieszkańcy Pragi muszą nadkładać drogi, aby dostać się do lewobrzeżnego salonu miasta. Trudno dostępny dla pieszych jest też most Śląsko-Dąbrowski. W drugą stronę wcale nie jest łatwiej, choć spacerowiczów, rowerzystów i plażowiczów kusi zielony, praski brzeg. Naturalna bariera w  postaci rzeki stanowiła jeden z powodów, dla którego praska strona Warszawy nie miała szans na odpowiedni rozwój i nie była równie atrakcyjna dla przedsiębiorców i inwestorów. Miasto na prawym brzegu Wisły ma olbrzymi potencjał. Wyróżnia je wyjątkowy klimat i charakter zabudowy, przepiękne tereny zieleni wzdłuż Wisły. Nowych mieszkańców i firmy przyciąga wielofunkcyjne Centrum Koneser przy ulicy Ząbkowskiej. Rejon portu Praskiego dynamicznie się zabudowuje. Dlatego lepsze powiązanie miasta na dwóch brzegów rzeki jest tak istotne.

Nowa przeprawa połączy bulwary nad Wisłą na wysokości ulic Karowej z Pragą Północ w rejonie ulicy Okrzei. W zaledwie sześć minut pieszo, lub w dwie minuty na rowerze, przemieścimy się na drugi brzeg Wisły. Odkryjemy, jak blisko ze Starej Pragi jest na Krakowskie Przedmieścia.

Most pieszo-rowerowy ułatwi rozwój Warszawy w kierunku wschodnim. Centrum biznesowe miasta przesuwa się coraz bardziej na zachód, w kierunku Woli, dlatego władze miasta chcą zrównoważyć tę tendencję. Nowa przeprawa stanie się brakującym fragmentem osi, która od Starego Miasta, przez okolice kampusu uniwersyteckiego i Biblioteki Uniwersyteckiej, poprowadzi w sam środek gęstej i zabytkowej zabudowy Pragi. Most wymusi dalsze zmiany na prawym brzegu Wisły, które zapoczątkowała budowa kolejnych stacji metra i remont Wybrzeża Szczecińskiego i Helskiego.

Projekt nowej przeprawy został ukończony na początku 2021 r. Przygotowała go pracownia Schuessler-Plan Inżynierzy. Wyłoniliśmy ją w międzynarodowym konkursie architektonicznym. Forma mostu będzie atrakcyjna i odporna na działanie sił przyrody. Jednopoziomowy most ma się wspierać na siedmiu podporach z żelbetu. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa będzie się rozszerzać. Rozdzieli na dwie rampy, które zostaną przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Pomiędzy rampami zaplanowano schody dwubiegowe ze spocznikiem. Będą wbudowane w taras bulwaru. Most zostanie wykonany ze stali pokrytej farbą, która imituje kolor kortenu. Taki materiał i powłoka są bardziej odpowiednie ze względu na dużą wilgotność nad rzeką. Budowa jest prowadzona w stopniu jak najmniej inwazyjnym dla przyrody. W bliskim sąsiedztwie przeprawy zostanie posadzona zieleń i drzewa na powierzchni 5,3 tys. m2.          

 

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej i śledzić na bieżąco budowę mostu pieszo-rowerowego, wejdź na stronę mostnaprage.waw.pl