null

Na_prawa Ulic (6 ulic)

Drukuj otwiera się w nowej karcie
ulica Konopacka

Dlaczego ulice są ważne?

Na ulicach spędzamy dużo czasu, niezależnie od pogody i pory roku. Korzystamy z nich na wiele sposobów i w wielu sytuacjach. Śpieszymy się do szkoły czy pracy, spacerujemy z rodziną, znajomymi lub z psem. Uprawiamy sport, wracamy z zakupami, a czasem po prostu wędrujemy bez celu. Spotykamy się z sąsiadami i z obcymi. To tu toczy się miejskie życie.

Po ulicach poruszamy się w różny sposób: pieszo, autobusem lub tramwajem, samochodem lub rowerem, czasem na hulajnodze albo rolkach. Zależy nam , aby pogodzić interesy wszystkich użytkowników ulic i sprawić, aby mieszkanki i mieszkańcy czuli się  bezpiecznie bez względu na to jaki sposób przemieszczania się wybiorą. Dlatego szczególnie dbamy, aby przestrzenie te były dobrze zaprojektowane, ponieważ od  tego, jak wyglądają ulice, zależy komfort naszego życia w mieście.

Dziś na ulicach brakuje porządku, co negatywnie wpływa na ich estetykę oraz poczucie bezpieczeństwa użytkowników. Zmieniamy to!

Podstawowymi założeniami projektu „Na_Prawa Ulic” są:

Bezpieczeństwo

Odpowiednie rozwiązania pomagają kierowcom zachować prawidłową prędkość i dają pierwszeństwo pieszym tam, gdzie to potrzebne. Po dobrze zaprojektowanej ulicy dzieci mogą pójść same do szkoły, bez obawy, że potrąci je samochód. Albo pojechać rowerem!

Wygoda

Szeroki chodnik, obniżony krawężnik czy ławka ułatwiają życie nie tylko osobom starszym, lecz także rodzicom z małymi dziećmi lub osobom wracającym do domu z ciężkimi zakupami. Każdy skorzysta z takich rozwiązań.

Zieleń

Drzewa i krzewy ładnie wyglądają, tłumią hałas i oczyszczają powietrze. Zieleni w mieście nigdy za wiele!

Moje miejsce

Lokalne sklepiki czy punkty usługowe decydują o charakterze dzielnicy i sprawiają, że wiele spraw można załatwić tuż obok domu. Dzielnicowa biblioteka lub klub sportowy stają się centrum życia sąsiedzkiego. Gdy takie miejsca znajdują się w pobliżu, nie traci się czasu na dojazdy.

Cisza

Wolniej jadące samochody i dużo zieleni to mniej hałasu. A mniejszy hałas to mniej stresu. Miło też móc spokojnie z kimś porozmawiać na ulicy, bez podnoszenia głosu.

Stop TIRom

Wielkie ciężarówki nie powinny jeździć po lokalnych uliczkach, bo stanowią zagrożenie i niszczą nawierzchnię. Ruch tranzytowy powinien  odbywać się po dużych ulicach.

W ramach projektu „Na_prawa Ulic” opracowaliśmy Katalog ulic oraz koncepcje urbanistyczno-architektoniczne dla 6 przestrzeni publicznych- ciągów pieszo-jezdnych (typu woonerf). W projekcie znalazły się następujące ulice:

  1. ul. Konopacka od ul. Stalowej do ul. Wileńskiej wraz z ul. Rzeszotarską, zapewniającą dojście do al. Solidarności (Nowa Praga).
  2. ul. Nieporęcka (przy Campus Google – potencjalne rozszerzenie przestrzeni publicznej, likwidacja muru).
  3. ul. Tarchomińska (sąsiedzka ulica z przekształceniem przestrzeni przed szkołą).
  4. ul. Ząbkowska (od Targowej do Brzeskiej – „deptak”).
  5. ul. Łochowska – od Domu Sąsiedzkiego do ul. Otwockiej.
  6. ul. Mińska – od ul. Grochowskiej do ul. Gocławskiej.

W Katalogu Ulic przeanalizowaliśmy, jak wyglądają one dzisiaj. Zaproponowaliśmy nowe schematy ruchu  i pomysły, jak ukształtować poszczególne typy ulic, np.: wielkomiejską aleję – bulwar, ulicę miejską, woonerf - dziedziniec, ulicę handlową, ciąg pieszo-jezdny, ulicę o uspokojonym ruchu, ulicę piesza – deptak. Jego powstanie poprzedzone było szerokimi konsultacjami społecznymi z mieszkańcami i mieszkankami, warsztatami, w których wzięli udział użytkownicy i użytkowniczki ulic oraz spotkaniem otwartym.

Rezultat wszystkich działań czyli katalog Na-prawa Ulic znajdziesz w załączniku poniżej

Załączniki: