null

Plac Pięciu Rogów

Drukuj otwiera się w nowej karcie

Zakończył się kolejny etap realizacji Nowego Centrum Warszawy. Do użytku mieszkańców został oddany Plac Pięciu Rogów. Rozległe skrzyżowanie, które przecinało śródmiejski odcinek ul. Chmielnej na dwie części, zmieniło swój charakter. Teraz to głównie przestrzeń dla pieszych i rowerzystów.

Przejazd z ulicy Kruczej do Szpitalnej i dalej na plac Powstańców Warszawy został zachowany dla autobusów. Prywatne samochody nie korkują już pięciu ulic, które zbiegają się w tym miejscu. Piesi mogą chodzić wygodnie i bezpiecznie we wszystkich kierunkach. Jest plac z drzewami i wodotryskiem. Estetyczna przestrzeń sprzyja spotkaniom i wypoczynkowi.

Jak wyglądał plac przed remontem

Plac Pięciu Rogów był do tej pory zalany asfaltem i zdominowany przez samochody. Pojazdy parkowały w niedozwolonych miejscach, utrudniały swobodne przejście. Ulice były w okolicy zakorkowane. Panował chaos. Mieszkańcy kamienic narzekali na hałas i spaliny. Na ogromnej wyspie asfaltu bez skrawka zieleni kluczyli piesi i rowerzyści. Musieli uważać z każdej strony na przejeżdżające i parkujące samochody. Przestrzeń była wyjątkowo nieprzyjazna.

 

 

Od czego zaczęliśmy zmiany na placu

Zaczęliśmy od zidentyfikowania potrzeb użytkowników tej przestrzeni i okolicznych mieszkańców. W ramach przygotowań do konsultacji, stosując metody psychologii środowiskowej, uzyskaliśmy diagnozę jak funkcjonuje to miejsce. Następnie przeprowadziliśmy szereg spotkań zarówno z mieszkańcami Warszawy, jak i właścicielami lokalnych firm.

Co chcieliśmy uzyskać dzięki przebudowie placu

Zależało nam na tym, żeby całkowicie zmienić charakter Placu Pięciu Rogów, tak ważnego miejsca w samym sercu miasta. Warszawskie place powinny tętnić życiem i lepiej spełniać oczekiwania mieszkanek i mieszkańców Warszawy. W drugiej dekadzie XXI wieku centra miast muszą wyglądać inaczej niż w minionej epoce przywilejów dla zmotoryzowanych oraz ciągłych ograniczeń i utrudnień dla pieszych.

 

 

Strefa zamieszkania zamiast ruchliwego skrzyżowania

Na terenie całego placu została wprowadzona strefa zamieszkania, czyli organizacja ruchu, która daje pierwszeństwo pieszym i ogranicza prędkość pojazdów do 20 km/h. Piesi będą mogli poruszać się swobodnie po całej szerokości strefy. Ruch samochodów prywatnych został ograniczony do dojazdów do posesji na podstawie specjalnego identyfikatora.

Uporządkowaliśmy zasady parkowania dla mieszkańców kamienic oraz rozładunku towaru do sklepów zlokalizowanych na placu. Dla poprawy wygody i bezpieczeństwa pieszych oraz rowerzystów, w rejonie ulic Brackiej i Widok wyznaczyliśmy dwa nowe naziemne przejścia z azylami, a także nowe pasy i kontrpasy dla ruchu rowerowego.

Zmiana organizacji ruchu pozwoliła uzyskać dodatkową przestrzeń na najważniejsze funkcje placu. Jest więcej miejsca na ogródki gastronomiczne, ławki, miejsca wypoczynku. Plac Pięciu Rogów po przebudowie może stać się miejscem spotkań.

 

 

 

 

 

Drzewa na placu zamiast samochodów

Na skrzyżowaniu pięciu ulic nie było zieleni. Teraz rosną 22 dorodne klony polne. Mają dziewięć metrów wysokości. Korony drzew będą się rozrastać. Dadzą cień w upalne dni. Chodnik wokół drzew jest podwieszany. Chroni bryłę korzeniową, która może się rozrastać w różnych kierunkach. Przestrzeń placu jest spójna i ujednolicona dzięki wykorzystaniu wielkoformatowych, unikatowych płyt z betonu architektonicznego z zatopionymi w nim kamieniami. Pod nimi skrywa się cała infrastruktura, w tym zaprojektowana dla ochrony drzew, ich korzeni, która zapewnia dopływ wody i dostęp powietrza. Efektowe oświetlenie w nawierzchni i punkty świetlne na słupach podkreślają nowe nasadzenia. Działa mała fontanna w zagłębieniu nawierzchni, która przykuwa uwagę przechodniów. Korzystają z niej chętnie małe zwierzęta domowe, a ptaki gaszą pragnienie. Architekci dodali instalację wodną w swoim projekcie po uwagach mieszkańców, którzy zgłaszali je w trakcie konsultacji społecznych.

Sprawdź lokalizację na mapie

Trwa wczytywanie mapy. W przypadku problemów proszę wyczyścić ciasteczka.

map-oracle@1.0.0/js/MapOracleMap.es as MapOracleMap